مطالب پیشنهادی از سراسر وب

»

مسئولیت متصدی حمل بار قبل و بعد از تحویل

حمل ونقل بار از جمله ارکان مهم اقتصاد، تجارت، رفاه اجتماعی، امنیت، حاکمیت و سیاست است. ازین رو توجه به آن در پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی و… موثرخواهد بود. علاوه بر حمل و نقل داخلی، حمل و نقل بین المللی جهت انتقال کالاها از کشوری به کشور دیگر انجام می شود. حمل و نقل بین المللی ممکن است به روش های مختلف زمینی، دریایی و هوایی انجام شود. از بین انواع روشهای حمل ونقل، حمل ونقل جاده ای جایگاه ویژه خود را دارد و دارای قدمت بیشتری میباشد. در سال ۱۹۹۷، به طور متوسط ۴۲ درصد حمل ونقل بین کشورهای اروپایی از طریق حمل ونقل جاده ای انجام می شد.
دیجیتال مارکتینگ کنوانسیون قرارداد حمل‌ونقل بین‏المللی جاده ای در سال ۱۹۵۶ تدوین گردید. کشورهای بسیاری از جمله ایران مفاد این قرارداد را مورد توجه قرار دادند. براساس این کنوانسیون، متصدی حمل‌ونقل زمینی در مورد خسارات وارده به فرستنده و گیرنده کالا، دارای مسئولیت می‌باشد. این مسئولیت شامل تعهداتی است که متصدی حمل بار قبل و بعد از تحویل کالا دارد. ایران در سال ۱۳۷۶ به کنوانسیون حمل ونقل بین المللی جاده ای پیوست. بر صاحبان کالا که در حوزه ی حمل ونقل بین المللی مشغول به فعالیت هستند، لازم است با مفاد این کنوانسیون آشنا شوند.
مسئوليت متصديان حمل ونقل از نوع مسئوليت ضمانی، قراردادی بوده و متضمن تعهد به نتيجه است. مسئولیت متصدی حمل بار، از زمان تحویل محموله آغاز شده وتا رسیدن آن به دست گیرنده ادامه دارد. متصديان حمل ونقل مسئول اعمال خدمه و نمايندگان خود در طول مدت حمل می باشند.
بيمه مسئوليت متصديان حمل ونقل در کشور ما اجباری می باشد ولی بيمه محمولات اختياری است. معمولا متصدیات حمل و نقل به نمايندگی از صاحبان کالا اين محمولات را بيمه می نمايند.
در هنگام بروز خسارت معافیت هایی برای متصدی حمل بار در نظر گرفته شده است. موارد معافیت مطرح محدود به قوه قاهره نیست و در این مورد خطرات ذاتی حمل و نقل زمینی مورد توجه قرار گرفته است. اما استناد به معافیت ها احتیاج به اثبات رابطه سببیت با خسارت ایجاد شده می باشد. همچنین مرور زمان می تواند به عنوان دفاعیه در کنوانسیون پیش بینی شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده